کد خبر: ۲۵۶۹۰
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

ضرب‌الاجل شورای‌عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات| ماموریت شش‌ماهه درباره شبکه ملی اطلاعات

شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ماموریت داد تا با افزایش خدمات داخلی بر روی پلتفرم‌های زیرساختی کشور، زمینه بهبود کیفیت و سرعت در شبکه ملی اطلاعات را فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» با توجه به اینکه در دنیای امروزی زندگی مردم به فضای مجازی گره خورده است به طوری که طی سال‌های اخیر اینترنت به گونه‌ای با زندگی مردم عجین شده که حالا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها و مراکز خرید از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنند و یا از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند. باید تأکید کرد که تمام این خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات قابل ارائه است.

متاسفانه شبکه ملی اطلاعات با گذشت چند سال از مطرح شدن هنوز به نتیجه کلی نرسیده است و این شبکه همچنان با نقاط قوت و ضعف‌هایی مطرح است و این مهم باعث شده که در کشور اجرایی نشود.
از آنجا طی روز‌های اخیر شاهد حملات سایبری در حوزه امنیتی بودیم برخی از کارشناسان وجود شبکه ملی اطلاعات حیاتی دانسته و معتقدند باید وزارت ارتباطات هر چه سریعتر با رفع موانع و مشکلات کلیدی این شبکه را راه‌اندازی کند. اما در این بین برخی نیز معتقدند ضعف‌های امنیتی با پرداختن به اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات قابل حل نیست. اگر به تربیت نیرو‌های متخصص پرداخته نشود و ساختار‌ها را به خوبی مدیریت نکنیم با افراد نفوذی زیادی مواجهه خواهیم؛ چرا که مشکل نفوذ اینترنت نیست که محدود شود، بلکه افراد نفوذی مشکل آفرین هستند. نمی‌توان اینترنت را داخلی کرد، برای ارتباط با دنیا باید به دنیا وصل شویم، کشور ما که آنقدر دارای قدرت، امکانات و تکنولوژی نیست.

همچنین یکی دیگر از کارشناسان با اشاره به خطرات فضای مجازی و آسیب‌های آن بر جوانان، معتقد است که وزارت فناوری و ارتباطات در حق فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات کوتاهی کرده و اینترنت ملی را هر بار به بهانه‌های مختلف به تعویق انداخته است.

همچنین یکی دیگر از ضعف‌های ما در شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعت تولید محتوا است که متاسفانه محتوای قوی در این زمینه نداریم و زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی هنوز تکمیل نشده است بایستی در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

در همین راستا چند روز پیش شورای عالی فضای مجازی در جلسه‌ای به ریاست رئیس‌جمهور، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ماموریت داد با افزایش خدمات داخلی بر روی پلتفرم‌های زیرساختی کشور، زمینه بهبود کیفیت و سرعت در شبکه ملی اطلاعات را فراهم آورد.

بر این اساس، زیرساخت‌های خدمات الکترونیک کشور با هدف رفع نیاز داخلی از خدمات الکترونیکی گسترش و ارتقا خواهند یافت به شکلی که سکو‌های داخلی بتوانند نیازمندی‌های ارائه خدمات عمومی و دولتی را برطرف کنند.

این طرح در راستای ایجاد زمینه حمایت و توسعه کسب و کار‌ها و خدمات الکترونیک داخلی اجرا خواهد شد.
همچنین شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ماموریت داد با افزایش خدمات داخلی بر روی پلتفرم‌های زیرساختی کشور، زمینه بهبود کیفیت و سرعت در شبکه ملی اطلاعات را فراهم آورد.

بر این اساس، وزارت ارتباطات مکلف شد با برنامه‌ریزی دقیق، ظرف شش ماه تغییرات قابل توجهی را در خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات فراهم آورد. این وزارتخانه باید برنامه خود برای ایجاد این تغییرات را به تصویب شورای معین در شورای عالی فضای مجازی برساند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
اپارتمان ۲۹ وهحدی ما پول گذاشتیم و پشقاب اینترنت ماهواره ای را خریدیم و منتظر راه اندازی ان هستیم
ان شای الله بدون فیلتر و با سرعت بالا دیگه منت مخابرات ایران را هم نمی کشیم و دیگه تویتر و تلگرام هم فیلتر نیست
به محض مشاهده دزدی مسئولین از بیت المال انها را برای کل دنیا ارسال می کنیم و انها را رسوا می کنیم
فکر کزدید با شبکه ملی می توانید هر چقدر خواستید دزدی و اختلاس کنید و کسی هم خبر دار نشه
0
0
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی